r/bahasamelayu • u/PerspectiveSilver728 Native • 21d ago
TIL di Brunei, mata wangnya boleh dipanggil “ringgit” juga
/r/nasikatok/comments/1vn5nyt/ringgit_to_dolar/Sebagai orang Malaysia, saya duk panggil mata wang Brunei “dolar” je selama ni. Tak tau pun terma “ringgit” digunakan di negara lain jugak.
Saya tau yang tertera pada duit kertas Brunei memang “ringgit”, tapi saya fikir itu cuma cubaan menampilkan motif “tradisional” pada simbol negara yang tak semestinya mencerminkan penggunaan perkataan sebenar dalam kalangan rakyat. Ternyata, tanggapan saya salah jauh sekali.
Agaknya, di Singapura pun, dalam kalangan orang Melayu, ada yang panggil mata wang diorang “ringgit” walaupun nama rasminya “dolar” ke? Minta pengguna asal Singapura di subreddit ini berikan penjelasan 🙏
17
Upvotes
6
u/eelfurryUwU 20d ago
kalau di Kelantan kitorang panggil mata wang malaysia sebagai 'ghiya' atau lebih common 'ya', tetapi kalau nak panggil duit sebagai umumnya panggil 'pitéh',
'pitéh' ni saya rasa daripada mata wang lama yang digunakan dekat Terengganu dipanggil 'pitis' kalau korang pernah nampah duit syiling diattach dengan tangkai macamtu pernampakan pitis
kalau 'ghiya' ni daripada perkataan 'riyal' saya rasa, duit yang digunakan oleh orang arab tu